onsdag 28 september 2016

Läsa-skriva-räknagarantin - ett exempel på varför kravstyrning inte fungerar


För några veckor sedan skrev jag ett inlägg om hur jag upplever att krav(mål)styrning av skolan lett till att läraren i slutändan blir sittande med en omöjlig arbetssituation. Kraven ökar hela tiden men förutsättningarna att nå kraven försämras. I slutändan leder detta lägre kvalité på undervisningen och att elever, lärare och föräldrar drabbas av psykisk ohälsa. Igår tog skolminister Gustav Fridolin emot en utredning om "läsa-skriva-räknagaranti", ett utredningsmaterial som mycket troligt kommer att omsättas i faktisk lagtext. Jag kommer nedan att använda utredningen för att visa på vad jag anser är så fel med kravstyrning av skolan. Hoppas att ni orkar med mig. Jag tycker själv att det här är väldigt viktigt för att förklara hur det kunnat gå så illa med den en gång världsberömda svenska skolan. 

Låt oss börja med utredningens syfte. Varför ska det garanteras att barn kan läsa, räkna och skriva? 

Elever skall utredas och de som har behov av särskilt stöd ska få hjälp med att lära sig läsa, skriva och räkna. Det låter ju jättebra. Ingen kan vara emot att vi förändrar skolan i sådan riktning. Men hur ska det här gå till?


Aha. Specialpedagogisk kompetens ska användas för att undersöka vilka elever som behöver hjälp samt lista ut vad de eleverna behöver för hjälp. Lite beroende på elevernas behov ska sedan hjälpen ges antingen i inom ramen för ordinarie undervisning eller i andra former. Nu ska vi se. Här behövs en reflektion. Hur brukar det nu bli när huvudmannen själv ska avgöra om elever lär sig bäst i klassrummet eller bäst hos lite dyrare speciallärare eller specialpedagoger? Nåväl. Vi fortsätter med att ta en titt på vilken typ av hjälp som kan bli aktuell för att alla elever ska lära sig läsa, skriva och räkna


Läraren (det mest troliga) ska planera och strukturera skoldagen. Ge instruktioner. Stötta i att sätta igång arbetet. Ge ledning i att förstå texter. Förklara ämnesområden. Lästräna. Använda särskilda läromedel och utrustning. Det här låter ju som saker lärare redan gör men tanken är såklart att lärare efter att garantin är igång ska göra det här mer än idag. Annars blir det ju ingen skillnad mot nu. Men vad ger det mer upphov till för merarbete tro? Undervisning är ju idag inte bara själva klassrumssituationen. Det ska ju ske ett omfattande systematiskt kvalitetsarbete?


Jodå. Anpassningarna ska STÄNDIGT följas upp och vid behov förändras. Ansvarig lärare behöver ha sina papper i ordning inför överlämning till nästa stadie och mottagande lärare ska använda informationen som förs vidare vid överlämningen till att anpassa sin egen undervisning. Sedan. För att allt det här ska fungera krävs ju att lärare blir mycket bättre på att arbeta med att få alla att läsa, skriva och räkna. Här behövs väl någon form av utbildning som tar tid?

Jadå. Punkterna ovan anser utredaren att förskollärare, lärare, speciallärare och specialpedagoger måste bli bättre på. Som förslag på hur de ska bli det föreslås utökade läs och mattelyft. Fler moduler. Fast vänta nu. Har vi verkligen lärare till allt det här?


Nej det har vi inte, konstaterar utredning. Det här kommer att bli ett bekymmer. Men. När garantin väl är sjösatt kommer läraryrket att bli så mycket mer attraktivt. Folk kommer att vallfärda till läraryrket eftersom lärare numer ska göra de där sakerna som jag berättat om ovan. Fast. De där sakerna jag berättat om ovan. Innebär inte de att lärares arbetsbelastning kommer att öka?


Nej. Inte alls. Utredaren konstaterar nämligen att allt det som ska vara en konsekvens av garantin redan görs idag. Det kommer inte att innebära någon utökning av arbetsuppgifter för lärare och själva genomförandet inte leda till någon ökad kostnad för huvudmannen. Det är gratis. Och gratis är ju gott. Framförallt som det finns en överenskommelse mellan stat och kommun att om riksdagens lagstiftning innebär att det skapas nya kostnader ute i kommunerna ska även staten skicka med pengar, den sk Finansieringsprincipen. Fast vänta lite. En liten grej bara. Detta skriver utredaren lite senare.


Aha. Det är LÄRAREN i klassrummet som är gratis. Helt gratis. Kostnader tillkommer för speciallärare och specialpedagoger och för det ska huvudmännen kompenseras. Speciallärare och specialpedagoger som iofs ska utbildas ur lärarkategorier där det redan råder kraftig lärarbrist, men nu ska vi inte låta sådant grumla glädjen över garantin.
Stopp!

Vi vill ju minska lärares dokumentation och administration. Kommer inte de där sakerna ovan leda till att lärares dokumentationskrav ökar? 

Nej, konstaterar utredningen. Inte mer än marginellt. 

Förslag till lagtext

Så långt vad utredaren skriver om själva garantin samt om garantis eventuella ekonomiska konsekvenser/konsekvenser för arbetsmängd. Låt oss titta på vilka lagförändringar som föreslås som en konsekvens av detta. Lagtexten är ju vad Skolinspektionen kommer att fokusera på när de gör sina inspektioner. 

Aha. "För tydlighetens skull" bör lagen ändras så att det framgår att det som har med garantin att göra dokumenteras. Men. Ingen orsak till oro alla för-, låg- och mellanstadielärare därute. Lärare ska ju faktiskt redan dokumentera och eftersom utredaren konstaterar att garantin inte leder till mer att göra innebär den inte heller mer att dokumentera.

Fast



Oj då, det dyker upp mer om dokumentation. Här kommer visst nu punkt om att dokumentation är nödvändig och att det kommer att bli hårdare krav på dokumentation av den skriftliga individuella utvecklingsplanen. 


Aj då. Där kom det igen. En till paragraf som inte riktigt rimmar med det som stod i utredningen om att lärares arbetsuppgifter inte kommer att öka.


Men. Tydligen en förändring till i lagen som poängterar LÄRARENS ansvar.


Och ännu en. Här med betoning på att det INTE ÄR ETT KRAV ATT PERSONAL MED SPECIALPEDAGOGISK KOMPETENS SKA ANSVARA FÖR UTFÖRANDET.

Slutligen ytterligare ett förtydligande i förslaget till ändrad lagtext som klart och tydligt lägger ansvaret på LÄRAREN. 

Summering

Sammanfattningsvis. Vad säger utredningen? Jo. Föräldrar ska garanteras att deras barns förmåga att läsa, skriva och räkna testas och att nödvändiga åtgärder sätts in för att hjälpa barn som av olika skäl inte kan läsa, skriva och räkna. Allt gott så långt. Men. Utöver själva testet och förslagen till åtgärder (som specialpedagog ansvarar för) är det främst lärare som ska genomföra själva det extra arbetet med eleverna. Utredaren bedömer dock inte att detta kommer innebär någon extra arbetsbörda och huvudmännen får således inte kompensation för något utökat uppdrag, utöver den för att göra testerna och komma fram till förslag på åtgärder (den specialpedagogiska delen).  Det kommer att innebära mycket liten ökning av dokumentations och administrationskrav. Trots att förändringarna är små behövs dock ett antal kompletteringar av skollagen. 

Och vad betyder det här i klarspråk ifall läsa-skriva-räknagarantin blir verklighet (vilket är troligt)? Jo. Kraven på lärare ökas ytterligare (det är ju en garanti för tusan). Den ekonomiska kompensationen blir dock noll kronor och iom det ökas möjligheterna för lärare att hinna med sitt nya uppdrag med noll. Kravstyrning när den är som sämst. Jag blir väldigt trött på att rikspolitiker inte kan förstå sambandet mellan krav och möjligheter. Och jag blir väldigt trött på den här typen av symbolpolitik. En garanti som riskerar att leda till att fler lärare mår dåligt över samvetsstress och att fler föräldrar tvingas slåss mot skolan för att deras barn ska få det de "garanteras" av regeringen. 








4 kommentarer: